Téměř půlstoletí aktivní spolupráce na podobě porcelánové stolní výbavy vytvořilo ze jména sochaře Jiřího Laštovičky (nar. 1949) ikonu českého porcelánu. Absolvent ateliéru keramiky a porcelánu profesora Otto Eckerta na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové navrhoval své první tvary po ukončení studií (1974) pro Vývojový závod v Lesově u Karlových Varů. Už jako renomovaný výtvarník pak od roku 1981 působil v Ústavu bytové a oděvní kultury (ÚBOK) v Praze, jehož posláním byla péče o technickou a estetickou kvalitu výrobků v socialistické éře.
V ÚBOKu pracovali věhlasní výtvarníci v oborech užitého umění (zejména to platí pro obory skla a keramiky) a právě zde vznikaly téměř veškeré návrhy a studie pro tehdejší československý spotřební průmysl. V devadesátých letech pokračoval Jiří Laštovička v intenzivní spolupráci s podnikem Karlovarský porcelán jako designér firmy Porcela Plus, a. s. Po celý čas navrhoval tvary jídelních, čajových či kávových souborů pro koncern Karlovarský porcelán, následně Thun 1794, a. s., THUN STUDIO, s. r. o., v Lesově a další porcelánové výrobce.
Dbát na funkčnost předmětu a potřeby spotřebitele či ctít ekonomickou efektivitu výroby tvoří nutně vedle estetického citu a fantazie výbavu dobrého designéra. Jeho snahou by mělo být všechny tyto nároky uspokojit, aniž by byly setřeny znaky tvůrčí individuality. Jiří Laštovička však vedle racionální a přísné řehole návrháře tíhne i k nevázaným projevům fantazie, kdy si dovolí odložit pokoru k užitnému předmětu a vítá příležitosti k svobodnému a individuálnímu projevu. V autorské volné plastice nebo na konvicových sympoziích zůstává věrný porcelánu, avšak pravidelně přijímá i výzvy tvořit se zcela odlišnými materiály.
Řada vystavených stolních souprav obdržela významná ocenění, řada z nich je pro velkou oblibu vyráběna českými výrobci již po desetiletí. A stále se objevují nové nápady, návrhy, samostatné tvary i soubory z dílny Jiřího Laštovičky.
Exponáty na výstavě jsou ze sbírky Uměleckoprůmyslového musea v Praze, ale také přímo od Jiřího Laštovičky, ze Západočeského muzea v Plzni, Muzea Karlovy Vary, společnosti Thun 1794 a THUN STUDIO.
Foto: Livio Zanotto
Titulní foto: UPM