V Galerii 400 ASA na pražském Smíchově budou od 22. dubna 2022 vůbec poprvé k vidění novější práce fotografa Viktora Koláře z devadesátých let i jeho barevné digitální fotografie z poslední doby. Černobílé fotografie Viktora Koláře, které zachytily každodennost života Ostravy za socialistických časů, se již staly ikonickými.
Jméno Viktora Koláře je pevně spojeno s Ostravou a jejími obyvateli. Fotografoval havíře, neutuchající proud lidí i svéráz průmyslového města. Za své dílo dostal celou řadu ocenění v ČR i v zahraničí, například prestižní cenu Nadace Mother Jones v San Francisku v roce 1991.
Od začátku nového milénia začal fotografovat barevně. Jak sám říká: „…to abych zachytil ne dost viditelný, ale spíše tušený konflikt mezi reálným světem a jeho virtuální variantou.“
Kolářovy fotografie zachytily, jak do našich životů a do tváře města vstupuje reklama a celý virtuální svět. Na černobílých fotografiích z devadesátých let portrétoval ostravská tržiště v prvních letech živelného kapitalismu v České republice, kdy se podle Koláře lidé „učili být obchodníky, rychle vydělat a kupovat si věci, které předtím nemohli.“
Na výstavě s názvem Viktor Kolář: Současnost 1989–2022 v Galerii 400 ASA tak budou k vidění jak fotografie z tržišť let devadesátých, tak úplně nové práce „nejvýznamnějšího českého městského fotografa“, jak bývá Kolář často oceňován.
Viktor Kolář se narodil v Ostravě v roce 1941 v rodině majitele fotoateliéru a prodejny fotografických potřeb. Studoval Pedagogický institut a v roce 1964 měl v Ostravě první autorskou výstavu. Po sovětské okupaci odešel do Kanady, kde pracoval na těžbě molybdenu a v niklových hutích v Manitobě. Díky uměleckým stipendiím fotografoval nákupní centra v Montrealu, kde také na půdě Optical Gallery vystavil své práce. V roce 1973 se však přes Paříž a Londýn vrátil zpět do Ostravy. Byl vyslýchán komunistickou policií a lákán ke spolupráci. Následně pracoval jako dělník v Nové huti Klementa Gottwalda, a poté v letech 1975–1984 jako jevištní technik Divadla Petra Bezruče.
Teprve od roku 1985 se mohl opět věnovat fotografii ve svobodném povolání. Jen v posledních deseti letech vystavoval v Basileji, Berlíně, Hannoveru, Moskvě, Petrohradu, Torontu a Turíně.
Výstava bude otevřena od 22. dubna 2022 denně od 9:00 do 18:00 (o víkendu od 10:00 do 18:00).
Pražská Galerie 400 ASA v ulici Kováků nedaleko stanice metra Anděl je výstavním prostorem zaměřeným zejména na nejlepší českou i zahraniční dokumentární fotografii. Členy spolku 400 ASA, který provozuje galerii jsou známí fotografové Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihaliček, Tomki Němec a Martin Wágner.